星期六, 6月 18, 2005

Old. Smart. Productive.

Ref.:Business Week Online News, "Old. Smart. Productive.", By Peter Coy, with Diane Brady in New York (Furled)

Old. Smart. Productive. Rather than being an economic deadweight, the next generation of older Americans is likely to make a much bigger contribution to the economy than many of today's forecasts predict. Sure, most people slow down as they get older. But new research suggests that

boomers will have the ability -- and the desire -- to work productively and innovatively well beyond today's normal retirement age. If society can tap their talents, employers will benefit, living standards will be higher, and the financing problems of Social Security and Medicare will be easier to solve. The logic is so powerful that it is likely to sweep aside many of the legal barriers and corporate practices that today keep older workers from achieving their full productive potential.


在彼得杜拉克的書中多次提到,老年化的社會問題和整個經濟體的交互關係,老年人勢必要重回職場。而這篇文章可以說是和彼得杜拉克站在同一邊。

不過回應中則出現不少反對意見,譬如 SJSU Student 說科技業不接受老人;graying at the temples 則指出薪資問題,年資較長的人往往會有較高薪水,但是在整個企業 cost down 時,常常是第一批被裁員的人。

我想,老人重回職場真的有足夠的競爭力嗎?就我的閱讀,彼得杜拉克的觀點,並不是年屆退休的現役勞工,而是已達退休年齡的員工。他們需要工作來找回社會認同,薪資並不是最主要的考量重點。

而且不同的行業也有不的狀況,像是張真誠或者李家同,退休了還是到各個學校去當教授,像我二姑丈,則是以顧問的身分待在企業界。但是以勞力或精密技術為主的職業,年紀卻是很大的關卡。

不過我問我老爸,他退休後想幹什麼,去當義工也不錯。我老爸倒是很爽快的嗤之以鼻:『我又不是瘋了』。

我想在台灣,這樣的概念還要很久才會被接受吧。還有很多人在肖想 40 歲退休....XD (時代不同了好唄)

像我老爸這輩(快六十了),通常生活比較沒有品質,秉持的是『能賺盡量賺』的心態。所以對他們來說,退休就是可以休息的時候了,我想『再出社會』應該不是很能被接受吧?

不過除非很有錢,不然退休還真無聊,沒錢享受旅行等娛樂,又沒有工作.....恩....其實以另外一種方式重新投入社會應該也很不錯。(不過他們的價值觀,大概會說,所以年輕要拼命賺阿。)


Tag: [], [], [].

沒有留言: